هدنة ....لمن أحبهم


مع اقتناعى بأن المدونات والتدوين هى بالأساس مساحة شخصية لصاحبها، ليعبر ويكتب عما يريد، إلا أنى مقتنع أيضا أن ما يكتب على المدونات حتى وإن كان شخصى فلا بد أن يكون له هدف آخر غير شخصى يخص الزوار والقراء، وإلا لاكتفى صاحب المدونة بكتابة خواطره فى كراسة او مفكرة لا يطلع عليها غيره.
وليس معنى ذلك أن تكون كل التدوينات هى مقالات وآراء وأفكار لاثراء النقاش، ولكن قد يكون فيها بعد إنسانى ومرة اجتماعى وآخر فكرى ورابع إيمانى و... ، وقد يكون الهدف من التدوينة التسلية أو المعلومة أو مشاركة الخواطر والمشاعر والأفكار.

لذا اعتذر للزائر الكريم إن كانت السطور التالية هى هدنة من الخواطر والكتابات والأفكار ، ووقفة لكتابة رسائل سريعة لمن أحبهم . والتى قد لا تهم أوتفيد زائرى الكريم.

1- قابلت فى حياتى الكثيرين، وبالطبع تعلمت منهم الكثير والكثير، ولعل من أفضل ما تعلمت هو انه على أن أبحث عن شيئ أتعلمه من كل شخص أقابله وأتعامل معه، أيا كانت بساطة هذا الشخص أو سنه او عمله او مكانته.
ومع كل تقديرى وشكرى لكل من تعلمت منه شيئا، إلا أنه فى حياتى بعد أسرتى مجموعة من الأشخاص ربما لا يتجاوز عددهم أصابع اليدين هم فعلا من أثروا وساهموا فى تغيير مسار حياتى.

أحدهم أستاذى الحبيب ا.احمد عبد المنعم والذى سافر منذ أيام للعمل خارج مصر، فمن هنا من الجيزة، وفى هذا اليوم الجمعة والذى كنا نعتاد فيه أن نسمع لخطبة أستاذ احمد، من هذا المكان وفى هذا اليوم، أرسل له رسالة حب وتقدير واعتراف بالجميل، وإن كنت قد قصرت فى وداعه قبيل سفره إلا أننى أذكر يوم كنت فى الثانوية العامة وكنت حينها مسافرا للسعودية واهدانى حينها ا.احمد هدية ومظروف طلب منى أن لا أفتحه إلا بعد صعودى للطائرة.
ربنا يكرمك يا أستاذ احمد ويهيئ لك فى عملك الجديد كل الراحة والسعادة، وأن ينفع بك وييسر لك الأمور، وان نراك مرة اخرى عما قريب بيننا على خير إن شاء الله

2- ومن هؤلاء أيضا ، أستاذى الحبيب م.جمال السيد، مسافر هو منذ عدة سنوات خارج مصر للعمل، وتلقيت منه منذ عدة أيام اتصالا، وبالفعل فى بادئ المكالمة لم أكن أعرف من يحدثنى، ولكن مع منتصفها اتضحت الصورة وسعدت حينها سعادة يعلم الله قدرها لسماعى لهذا الصوت العذب الذى طال بعدنا عنه واشتياقنا له، أستاذى م. جمال بالطبع لا يمكن أن ننساك وتظل تاركا فى ذاكرتنا ذكرى لا يمكن محوها، لا بد حين يذكر اسمكم أن نتذكر على الفور العجمى، فاكر يا ا. أحمد عبد المنعم الموضوع ده ولا..... "الله يسامحكم بقى ضحكتم علينا وجبتم رجلينا فى الخية (-:"
وبعد مكالمتك يا باشمهندس أخبرت اخى محمد بانك تسلم عليه فعلى الفورد ردد محمد:
على المدينة .. على المدينة .... رب بلغنا زيارة نبينا
ربنا يكرمك يا باشمهندسنا الحبيب والله اوحشتنا كثيرا وحشنا صوتك العذب فى االقرآن والاناشيد، ويارب نراك عما قريب فى مصر على خير إن شاء الله

3- السيد الأستاذ المبجل طارق سيد، رزق ببنوتة وسماها "جنى" ألف مبروك يا طرووووووووووووووق، طارق أصبح أبا يا "جدعااااااااان" وا. سيد أستاذى العزيز أصبح جداا "كان بدرى عليك يا ا. سيد (-: تخلى طارق يعجزك كده بدرى"
ربنا يحفظ "جنى" ويبارك فيها ويتقبلها بقبول حسنا وينبتها نباتا حسنا، ويجعلها قرة عين لوالديها.
وقلت لك قبل كده على المدونة بعد جوازك انى سأقوم بزيارتك وللأسف لم أنفذ. إلا أننى هذه المرة إن شاء الله عازما عزما أكيدا على زيارتكم ابتهاجا واحتفالا واحتفاءا ب "جنى طارق سيد" إن شاء الله انتظرنى ولن اتأخر يعنى ساحاول جاهدا أن تكون الزيارة قبل فرح "جنى" الله المستعان.

4- المفاجأة المفاجأة ، الباشمهندس يوسف بدر كان فرحه أمس الخميس، ألف ألف ألف مليوووووون مبرووووووووووك يا هندسة. ويارب يكون زواجك بداية انطلاقة جديدة فى حياتك وحياة زوجكم وأن يبارك الله لكما ويبارك عليكما وأن يجمع بينكما فى خير.
ويللا شد حيلك البنت "جنى" مستنيه العريس، وأبوها مش هيمانع أن تتزوج عريسا أصغر منها، وإلا هو عارف كويس جو ممكن يعمل فيه إيه من الكنترول بانل " والله كانت أيام يا شباب (-: "
يا رب كما جمعتنا فى الدنيا على طاعتك، اجمعنا فى الىخرة فى جنتك ومستقر رحمتك.
معلش يا يوسف والله سامحنى وعلى عينى أن لا أحضر فرحك، وبرغم ان امتيازى هذه الأيام فى قسم العناية المركزة فى المستشفى والذى من الصعب أن أعتذر عن الذهاب إليه، إلا أنى تلقيت تهديدا صريحا من الزغيمى بأنه إذا لم أحضر للفرح فسيقوم هو بوضعى فى سرير فى العناية المركزة، ولما كنت أعرف الزغيمى جيدا وأنه لن يغمض له جفن أو تهتز له شعرة وهو يقوم بتنفيذ وعيده، لذا قررت أن أعتذر عن العمل فى هذا اليوم لحضور الفرح وقد فعلت، ولكن المشكلة انه كان لدى دورة طبية صباحية اجبارية امتدت من الساعة 8 صباحا وحتى 7 مساء، وللأسف الشديد لم يكن متاحا بتاتا تغيير موعدها أو الاعتذار عنها. اعذرنى يا يوووسف الله يكرمك وخلينى أعرف أعيش بدون تأنيب ضمير.
وأنعهد امامك وأمام الحضور بالقيام بزيارة لك إن شاء الله فى بيتكم، وامام الحضور أيضا أتعهد أن تكون إن شاء الله قبل فرح ابنكم المقبل على "جنى طارق" (-:

5- اتهمنى بأنى قد قمت بالغاء "ٌقبل أن نبدأ" فى المرتين السابقتين على غير عادتى ، كنوع من الهروب من الاعتذار الذى انا مدان له به. ونسى المدعو شاهنشى أن لكل جواد كبوة ولكل عالم هفوة .
وحتى أبطل ادعاءاته تلك، فها انذا أعلنها أمام الجميع القاصى والدانى، البعيد والقريب، عن اعتذارى للمدعو الباشمهندس شاهنشى عن اتهامى له بأنه اخطأ نحويا وقمت بالتشهير به، ومن ثم تبين أنه على صواب وأننى انا من كان مخطئا "الله يسامحك يا دكتور حر نصرته عليا، انت طلعت لى منين!! (-:"

وأحب أن أطمئن الجميع انه مادام التقاء أولمرت بمحمود عباس ممكنا واتفاقهما على السلام، فإن هذا يؤشر لامكانية عقد اتفاق سلام بينى وبين شاهنشى عما قريب إن شاء الله. وخاصة بسبب جهود الوساطة القوية التى يقوم بها إسلام أبو الفتوح وبلو لرأب الصدع وجمع الإخوة على مائدة المفاوضات، والتى ادت مؤخرا لنوع من التطبيع فى العلاقات بينى وبين شاهنشى. ولكن على شاهين أن يعلم جيدا أن التطبيع لن يعنى تنازلنا عن حقوق عودة اللاجئين وأن تكون القدس عاصمة الدولة الفلسطينية المقبلة، وان تقام هذه الدولة على حدود 67، وحسبنا الله ونعم الوكيل فى عباس وزمرته.

هندسة نسيت أقول لك إنى أحبك فى الله

6- شباب سنة 6 طب قديم، يمتحنون أو بمعنى ادق ينطحنون فى هذه الأيام، برجاء من كل زائر كريم أن يدعو الله لهم بان يجتازوا هذه الفترة على خير، لانها بحق فترة عصيبة لا اعتقد ان مررت أو سامر بفترة أصعب وأطول منها.

7- صدمت حين رأيت صورته على مدونة ا. عبد المنعم محمود وبجوارها خبر عن اعتقاله، إنه احمد عبد المحسن صديق الدراسة والذى كان يدرس بطب الفيوم والتحق بنا فى طب القاهرة فى السنة الأخيرة. فك الله أسره وثبت قدنه وربط على قلب أسرته.

8- أخيرا لكل الزوار الكرام ولكل المعلقين الكرام، نسعد بكم ونمتن لكم، واتمنى ان تجدوا يوما فى ومضات شيئا يستحق زياراتكم وتعليقاتكم الكريمة والتى اكون ازاء كرمها أسيرا لها وأحس بالعجز امامها.

14 التعليقات:

  1. دكتور حر يقول...

    سلاماتي للدكتور أحمد
    انا صراحة مكنتش ناوي أعلق على الموضوع ده لأنه شخصي إلى حد ما والتعليق عليه لن يكون واقعيا

    إلا اني فوجئت بسيرتي في النص
    ولكن هذه رسالة من الله لك في قضية الاخلاص في لعمل العام
    انه لو صحت نيتك في تبين أخطاء الناس لهم لما كنت الآن في موقف المتضايق منه
    ولكن معلش
    الدنيا كده

    ولقيت سيرتي تاني في الامتحانات
    فالله يكرك ادعيلي كده على طول

    وأرجو ألا تزعل مني
    ودمت بخير

  2. أحمد عبد العاطي يقول...

    جميله جدا مشاعرك يا أخ أحمد ووفاءك لأصدقائك
    لا أري أزمة مع شاهنشي فهوأخ لطيف وبسيط وروحه رياضيةوبيحبك
    دائمانقرأ لك قبل أن نبدأ كموجز للمدونات فلا تنسي
    وأخيرا نحبك في الله

  3. فوضى منظمة يقول...

    جعجوعي العزيز .. انت تعتذر عن اخطاء سابقة ..لكي ترتكب اخطاء جديدة .. بتشبهني بألمرت يا احمد ؟؟؟ ماشي .. ولكن ان كنت انا المرت فانت اذن شبهت نفسك بمحمود عباس ؟؟!!! وانت من قلت التشبيه .. ماشي يا دكتور .. انا لولا الوسطاء الغاليين عليا جدا اسلام ابو الفتوح وبلو كان هيبقى فيه تصرف تاني .. ويكفني شرفا شهادة استاذنا واخونا الدكتور احمد عبد العاطي .. بجد يا دكتور جعلي انا بحبك فيي الله جدا جدا .. وربنا يعلم انا بعزك قد ايه .. ربنا ييسر لنا الحال جمعيا .. وانت مش محتاج لاعتذار يا دكتور خالص .. دي في بيتها يعني .. بالتوفيق

  4. غير معرف يقول...

    اخي وحبيبي احمد الجعلي

    دائما اراك في المنتصف

    لم اراك يوما في احد الاطراف

    اراك دائما وكأن قدما تعرف طريقها ومكانها الذي يجب ان تقف فيه

    عند حدوث اي مشكلة او ازمة او خلاف كبير احب ان اعرف رأيك

    المهم كويس اني مش من اللي اثروا فيك علشان انا شايف ان معظمهم سافروا بره وانا مبحبش الغربه الا لو كنت رايح علشان اجيب قرشين للجواز وارجحع علي طول

    الله يكرمك ويعينك دائما علي ان توفي لاصدقائك علي الدوام

    واتمني انا القاك قريبا

  5. محمد يقول...

    أعانك الله .. وجزاك الله خيرا على هذه الرسائل

  6. وائل_صح ولا غلط_ يقول...

    فينك يا اسلام

    تيجي تلم اولادك_جعلي وشاهنشي_ بدل ماهما بيغبطوا في بعض كده

  7. القران حياه يقول...

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بجد بجد ربنا يكرمك على شعورك الجميل تجاه اخوانك سواء اكبر منك او اصغر
    وربنا ييسر ليك الزواج علشان نفرح فيك زي طارق اقصد بيك
    ويارب نتقابل قريبا لأنك وحشتني
    وأخيرا أقول لك "أحبك في الله"

  8. غير معرف يقول...

    أحبك الله الذي أحببتنا فيه000
    أخي الحبيب دكتور أحمد يعلم الله أنك واحشني جدا جدا وقريب لقلبي جدا جدا 00 ولكن هذا هو حال الدنيا لقء ثم فراق ثم لقاء ثم فراق لا لقاء بعده إلا بالجنة إن شاء الله 00 أخي الحبيب جزاك الله خيرا على مشاعرك الجميلة والنبيلة00والله أسأل أن يجمعنا دائما في الدنيا على الخير والطاعة وفي الآخرة في جنته ومستقر رحمته 00آمين ورجاء سلامي لكل الأهل والأحباب ولا تنسونا من صالح دعائكم00

  9. Harry Potter يقول...

    هو انا عندي بس امنية بسيطة ممكن تبوظ شوية مقالات من المقالات اللي بتكبها علشان يكون في مجال للمنافسة ، علي العموم ربنا يبارك فيك وكنت اتمني انك تقولي ايه رايك في موضوعاتي وفي اسلوبي ولو في اي اضافة مثلا بما انك خبرة ، يمكن في يوم من الايام اكون مدووون كويس ، وجزاكم الله خير علي التعليق اللطيف ومنتظر دائما تعليقات المعقمة ....
    اخوك مدواي الجروح

  10. العاشق....محمد على يقول...

    اللهم وفق جميع طلبه امتياز ويسر لهم كل عسير...على الرغم من التدوينه شخصية ومرسله لناس معينه...لكن اجمل حاجة عجبتى فيها المقدمة..والمقدمة اللى انت كتبتها كانت احد اسباب دخولى عالم التدوين...وادعو لزيارة مدونتى الجديدة ونكون اخوة باذن الله نجتمع على الله ونفترق عليه..اللينك بتاع المدونه اهوه..www.roayaty.blogspot.com
    والى اللقاء..

  11. ومضات .. أحمد الجعلى يقول...

    دكتور حر
    --------
    ربنا يكرمك يا دكتور حر، انا أعتز جدا بزيارتك وتعليقاتك فى اى موضوعات حتى وإن كانت موضوعات شخصية.

    وطبعا أن مش زعلان منك أبدا ويبدو انك فهمتنى غلط، انا فعلا باهزر معاك بخصوص موضوع اخى الحبيب شاهنشى، وما يحدث بينى وبينه من مساجلات على النت هو من قبيل التسلية والود عن طريق جديد اسمه الحب بالمناكفة
    (-:

    ربنا يكرمك يا دكتور وأعانك الله فى الامتحانات وتنتهى منها على خير يااااااااااااارب

    د.أحمد عبد العاطى
    ---------------
    جزاكم الله خيرا دكتورنا الحبيب على الزيارة والتعليق، وما كتبته هو ما تعلمته من مدونتكم من الكتابة عن أحباء لنا نذكر فضلهم ونشكر جميلهم.

    وبخصوص شاهنشى فما تحاولش يا دكتور، الموضوع بينى وبينه اكبر من انه يتحل بالبساطة دى
    (-:
    ههههههههههه

    فوضى منظمة
    ----------
    كل شوية تجيب لى الكلام، مبسوك كده يا اخويا، اهى الناس فكرت إن احنا بنحارب بعض بجد. طبعا تلاقيك دلوقتى مبسوط ومنشكح آخر انشكاح وعمال تضحك بصوت عالى وكل اللى حواليك بيقولوا الجدع ده بيضحك على ايه!!
    (-:
    ربنا يكرمك يا شاهنشى ويبارك اخوتنا ويديم بيننا الحب فيه .. آمين

    غهد
    ---
    أهلااااان ازيك يا هندسة ايه أخبارك، والله واحشنا جدا وربنا يعلم انى ناوى منذ فترة ان اكلمك فى الهاتف بس اعمل ايه بقى فى الذاكرة، ان شاء الله هاكلمك قريبا جدا وفى أمانة ليك عندى عمرها سنتين تقريبا عايز ارجعهالك.
    ولعلها تكون فرصه لنلقاك

    نورتنا يا هندسة ودمت بخير

    وضاح
    ----
    مرحبا بكم اخى ومروركم وتعليقكم الكريم. وجزانا الله واياكم خيرا، وادام علينا جميعا نعمة اأخوة والتواصل مع من نحب

    صح وغلط
    -------
    ما شاء الله ما شاء الله .. السيد وائل داخل يهدى النفوس!!
    أنا كنت خلاص أخدت قرارى أهدى اللعبة شوية مع تجارة ودورت على حد تانى اناكف فيه فلقيت شاهنشى، بس يبدو إن أهل تجارة بيستفزونى لاكمال حرب داعس والغبراء معهم.
    وخاصة غنى باشوف إن الأخ بتاع طريق الحياة المدعو سباعى داخل أيضا يخبط فى شاهنشى على مدونته.
    اذا استعدوا لعودة النزال مرة اخرى يا أهل تجارة
    معلش يا استاذ اسلام ده بعد اذنك طبعا
    (-:
    يا مرحب بيك يا وائل ولعلنا نشوفك قريب جدا جدا ان شاء الله

    القرآن حياة
    -----------
    مرحبا بيك يا أبو حميد، وربنا يكرمك على كلامك الجميل ده، وبهذه الكلمات هنخرجك من حرب تجارة.
    ولعلنا فعلا سنلتقى عما قريب، يا مسهل يااارب
    وموضوع الجواز بعديك يا ابو حميد

    م. جمال
    ------
    ياااااه، سعيد جدا بتعليقك يا باشمهندس، وما كتبت هو أقل من قدركم ومن جميلكم على.
    سأوصل سلامك للجميع إن شاء الله، ولا حرمنا الله من دوام التواصل معكم والاطمئنان عليكم حتى نلقاكم على خير فى القريب ان شاء الله

    harry potter
    -----------
    علشان تعرف بس ان هناك شيئ ما يجمع بيننا. انا رحت كتبت تعليق عندك فى مدونتك وباركت لك الخطبة قبل ما انت تكتب تعليقك الاخير ده
    (-:
    شفت بقى القلوب عند بعضيها ازاى

    ربنا يكرمك وبالتأكيد احنا كلنا سنستفيد من مدونتك وتدويناتك مادمت تداوى بها الجراح
    ربنا يحفظك ويبارك لنا فيك يااااارب

    محمد على
    -------
    ألف مبروك المدونة ويارب تكون فى ميزان حسناتك، وتضيف لنا فيها جديدا، ولما اجرى أروح أبص بصة عليها.
    مبرووووووك يا محمد

  12. أحمد عبد القوي يقول...

    تدعو رابطة مدوني الفيوم جموع مدوني مصر والصحفيين والمنظمات الحقوقية للمشاركة في الوقفة التضامنية التي ستنظمها الرابطة ولجنة يالا نفضحهم
    امن الدولة العليا بالتجمع الخامس. أمام مقر نيابة
    وذلك يوم الاحد 9/12/ 2007 الساعة 11 صباحا
    تضامنا مع المدون أحمد محسن ولاعلان التضامن أيضا مع كافة المعتقلين الشرفاء
    للإستعلام
    0120134420 عبد الرحمن فارس.
    0107893296 أحمد عبد القوي

  13. أبو دجانة يقول...

    ماشاءالله .. ربنا يخليكوالبعض

  14. محمد الشريف يقول...

    وثيقة الألف مدون مع أحمد محسن

    " هو اليوم..قد تكون أنت غداً"



    نداء لكل مدون عربي وحر..

    يدعوك إتحاد المدونين العرب للتوقيع هنا ..

    يشرفنا إنضمامك معنا للتضامن للإفراج عن المدون المصري أحمد محسن الذي إعتقلته السلطات المصرية نتيجة قلمه وفكره ....

    ندعوك لزيارة موقعنا وتسجيل إسمك في وثيقة الألف مدون التي تطالب بالحرية لمحسن ....

    يرجى نشر هذه الدعوة...يرجى رفع شعار التضامن في مدونتك

    الهيئة الإدارية / لجنة الدراسات والمشاريع



    وثيقة الألف مدون مع أحمد محسن
    http://arabictadwin.maktoobblog.com/


Blogger Template by Blogcrowds


Copyright 2006| Blogger Templates by GeckoandFly modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.